Uitleg CEL360™ – Zones en kleurgebruik

Doordat er zoveel facetten kleven aan de integrale klantreis heeft het ons ruim 4 jaar gekost om het CEL360™ model te maken. Al die facetten maken het model compleet, maar op het eerste gezicht ook wat complex. Het goede nieuws is dat met een paar aanwijzingen het snel duidelijker zal worden. Het CEL360™ model vindt u op http://CEL360.com

In de serie Uitleg CEL360™ zijn inmiddels verschenen:

  1. Ronde vorm
  2. Zones en kleurgebruik
  3. Waardecreatie systemen
  4. Vraaggerichtheid

De vier zones en het kleurgebruik

Naast de ronde vorm van het CEL360™ model valt veelal meteen het kleurgebruik op, welke ter ondersteuning van de vier zones is aangebracht. Deze zones zijn de vier afdelingen, disciplines of specialisaties die betrokken zijn bij alle klantgerichte activiteiten van de organisatie.

Dit zijn respectievelijk:

  • PR & Marketing (blauw)
  • Sales (groen)
  • Service & Support (geel)
  • Communities (rood)

 

Het kleurgebruik lijkt misschien willekeurig gekozen, maar dat is het allerminst. We volgen de kleuren van een kleurenspectrum. Blauw is licht met de laagste frequentie, terwijl rood de hoogste frequentie heeft. Dat komt overeen met de mate van betrokkenheid (engagement): van suspect (koud/blauw) tot loyale klant, fan, co-creator of merk ambassadeur (warm/rood).

Het idee achter het kleurenspectrum is afgeleid van de wijze waarop we in de ruimte kijken. In een ruimtetelescoop zit een prisma, wat het licht – afkomstig van een hemellichaam – breekt in een kleurenspectrum. Met behulp van een spectrometer kunnen we daarmee – tot op vele lichtjaren ver weg – vaststellen welke stoffen zich op en rond het hemellichaam bevinden. Zo kunnen we vaststellen of een hemellichaam geschikt is voor de behoefte van mensen. Vergelijk dit met suspects, waarvan we vooraf niet weten of ze een relevante behoefte hebben. Door het analyseren van gedrag krijgen we een beeld van die behoefte en kunnen we daarop acteren. Gedragsanalyse als een klant-spectrometer dus.

3 Replies to “Uitleg CEL360™ – Zones en kleurgebruik”

  1. Pingback: Uitleg CEL360™ – Vier vormen van Waardecreatie - Tenfore | Lifetime Value Creators

  2. Pingback: Uitleg CEL360™ - Vraagsturing - Tenfore | Lifetime Value Creators

  3. Pingback: Uitleg CEL360™ - Ronde vorm - Tenfore | Lifetime Value Creators

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *