GLOBALISERING, DIGITALISERING EN MILIEU

ONZE VISIE OP 2025

Eén van de meest impactvolle aspecten van de customer lifecycle is Significance. Het is de laatste Moment of Engagement, zoals te zien in de ROUNDMAP. En een aspect wat sterk bepalend is voor de (mate van) loyaliteit van klanten aan uw merk, bedrijf of product.

Anders dan relevantie, wat zich in het moment afspeelt, is significantie een perceptie van toekomstige waarde van het merk. Significantie verwijst naar hoe betekenisvol het merk is in de ogen van de klant. Of, hoe het merk het leven/werk van de klant duurzaam kan verbeteren.

Waarom beginnen we met deze term? Ten eerste omdat kranten, magazines en blogs vol staan met verhalen, waaruit blijkt dat we op zoek zijn naar betekenis. Of dat nou gaat over het individu, de samenleving of samenwerking met anderen, over het milieu, over duurzaamheid of geopolitieke spanningen. Dit gegeven kun je als merk niet negeren.

Waarom is het belangrijk dát u er iets mee doet? Omdat de loyaliteit van klanten de winstgevendheid van uw bedrijf met 170% kan verhogen. En zelfs met 340% als u ook uw medewerkers erbij betrekt. Alle reden dus om prioriteit te geven aan de vraag: Hoe kunnen wij significant worden voor onze klanten?

GLOBALISERING

De razendsnelle adoptie van mobiel internet, social media en e-commerce heeft de wereld een heel stuk dichterbij gehaald. Tegelijk heeft de diefstal van miljarden persoonsgegevens ons bewust gemaakt van de gevaren van het internet. Zet de globalisering door of keren we terug op onze scheden?

Het informatie tijdperk heeft de globalisering versneld. Het Amerikaanse Amazon en het Chinese AliExpress zijn directe concurrenten geworden van Nederlandse lokale retailers. Techbedrijven uit Silicon Valley bepalen wat we (ergens van) vinden en van wie we wat te zien krijgen in de social media.

Het advertentiemodel, het dominante verdienmodel in het digitale domein, is erbij gebaat dat elk individu zo zo éénduidig mogelijk geprofileerd wordt. Dit is begrijpelijk vanuit het oogpunt van performance optimalisatie, maar het heeft een ongewenst sociaal neveneffect.

Doordat zoekresultaten en tijdlijnen bestaande percepties bevestigen, verengd ons wereldbeeld. Standpunten verharden en maatschappijen polariseren. We zagen de gevolgen in de Brexit en de verkiezing van Trump.

Het World Economic Forum is van mening dat we na een periode van globalisering overgaan in een periode van divergentie. De globalisering heeft de ongelijkheid tussen landen weliswaar doen afnemen, zo stelt het WEF, maar binnen landen is de ongelijkheid juist toegenomen. In het Verenigd Koninkrijk leeft 20% van de Britten onder de armoedegrens. Dit verhoogt de sociale onrust en maakt het moeilijker om grote vraagstukken, zoals het milieu en sociale innovatie, wereldwijd op te lossen.

DIGITALISERING ---- WORK IN PROGRESS

De razendsnelle adoptie van mobiel internet, social media en apps heeft de wereld een heel stuk dichterbij gehaald. Tegelijk heeft de diefstal van miljarden persoonsgegevens ons bewust gemaakt van de gevaren van het internet. De komende economische crisis gaat de globalisering niet keren.

Het informatie tijdperk heeft globalisering mogelijk gemaakt. Het Amerikaanse Amazon en het Chinese AliExpress zijn directe concurrenten geworden van lokale retailers. Techbedrijven uit Silicon Valley bepalen wat we vinden en welke updates we zien van onze ‘vrienden’ in de social media.

Het advertentiemodel, het dominante verdienmodel van veel van de Amerikaanse diensten, is erbij gebaat mensen in hokjes te stoppen en te voeden met informatie die bij het profiel hoort. De informatiebubbel zorgt niet alleen voor dat we doof worden voor andere geluiden, maar jaagt mensen tegen elkaar op, verhard standpunten en vernietigt het democratisch proces.

GLOBALISERING

De razendsnelle adoptie van mobiel internet, social media en e-commerce heeft de wereld een heel stuk dichterbij gehaald. Tegelijk heeft de diefstal van miljarden persoonsgegevens ons bewust gemaakt van de gevaren van het internet. Zet de globalisering door of keren we terug op onze scheden?

Het informatie tijdperk heeft de globalisering versneld. Het Amerikaanse Amazon en het Chinese AliExpress zijn directe concurrenten geworden van Nederlandse lokale retailers. Techbedrijven uit Silicon Valley bepalen wat we (ergens van) vinden en van wie we wat te zien krijgen in de social media.

Het advertentiemodel, het dominante verdienmodel in het digitale domein, is erbij gebaat dat elk individu zo zo éénduidig mogelijk geprofileerd wordt en daarmee een target kan worden voor adverteerders. Dit is begrijpelijk vanuit het oogpunt van performance optimalisatie, maar het heeft een ongewenst neveneffect.

Doordat zoekresultaten en tijdlijnen in social media eerdere gedragingen en meningen trachten te bevestigen, verengd ons wereldbeeld. Standpunten worden eenzijdig belicht, waardoor we erin verharden en er ingevolge hiervan polarisatie optreedt. Mensen worden letterlijk doof gemaakt voor tegengeluiden en nuanceringen. We zagen hiervan de gevolgen in de Brexit en de verkiezing van Trump.

Doordat zoekresultaten en tijdlijnen in social media eerdere gedragingen en meningen versterken, worden standpunten eenzijdig belicht, waarmee ons wereldbeeld verengd en polarisatie optreedt. We zagen hier eerder al de gevolgen van in de vorm van Brexit en de manipulatie rond de verkiezing van Trump.

Het World Economic Forum is van mening dat na een periode van globalisering overgaan in een periode van divergentie. De globalisering heeft de ongelijkheid tussen landen weliswaar doen afnemen, zo stelt het WEF, maar binnen landen is de ongelijkheid juist gestegen. In het Verenigd Koninkrijk leeft 20% van de Britten onder de armoedegrens. Dit maakt het draagvlak voor grote 

Sluit Menu
×

Winkelmand

Close Panel