De kern van de valuehub

Het loont beslist om meer in detail naar de kern van valuehub te kijken. De Customer Dynamics SONAR™ beschrijft ondermeer de 360-graden customer life cycle. De eerste 3 prompts, Purpose, Promise en Propose, vormen de basis voor de Positionering van een merk.

Drie concentrische cirkels

We kunnen deze prompts ook beschouwen als een 3-tal concentrische cirkels. In het centrum staan de visie, missie en kernwaarden van het bedrijf. Wij noemen dit de Purpose. Het gaat om vragen als: “Waarom doen we wat we doen, wat vinden we belangrijk, waar willen wij samen naar toe en voor wie is dat van belang?”.

Vervolgens beschrijven we hoe we het anders doen dan anderen (competitive differentiation) en wat ons hiertoe in staat stelt (competences) – dat noemen we de (merk)belofte of Promise.

In de buitenste van de 3 binnenste schillen gaat het om de eigenschappen en voordelen van de oplossing zelf – wat betekent het concreet voor de klant, oftewel wat is de waardepropositie of Proposition (Propose in de Customer Dynamics Sonar™) die de klant voorgelegd krijgt.

In een schema ziet de gehele productgerichte positionering er als volgt uit:

customer-sonar-from-positioning-to-proposition

De aantrekkingskracht van de valuehub is het sterkst aan de binnenkant, en dat is nodig want het moet de individuen in de organisatie bijeenhouden ter realisatie van haar common purpose. Je zou deze kracht kunnen vergelijken met de krachten in een atoom: de sterke kernkracht, die de protonen en neutronen in de kern bij elkaar houdt, zijn de sterkste kracht van de 4 fundamentele krachten (138 maal groter dan de zwaartekracht). Maar buiten het atoom wordt deze kernkracht niet gevoeld, hooguit gezien. Om de waarde die de kern voortbrengt tangible (voelbaar) te maken, dient het te worden terugvertaald naar emotionele drijfveren, welke weer moeten worden vertaald naar opmerkelijke klantbelevingen (experiences).


De ROUNDMAP™ biedt een uniek 360-graden perspectief op de Customer Dynamics.

Op het eerste gezicht lijkt het framework wellicht complex, maar na een paar aanwijzingen wordt het meestal snel duidelijker.

In deze serie blogs leggen we steeds één aspect uit:

  1. Ronde vorm | ROUNDMAP™
  2. Zones en kleurgebruik | ROUNDMAP™
  3. Waardecreatie systemen | ROUNDMAP™
  4. Markt Orchestratie | ROUNDMAP™
  5. De Corporate ValueHub™

ROUNDMAP™ is een auteursrechtelijk beschermd framework van Edwin Korver, CEO van CROSS-SILO Management Consultants BV (BOIP.INT). U vindt het framework hier: ROUNDMAP.com


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.